AkU kAh???

My photo
aku seorang insan yg sedang cuba menjadi yg lebih baik dari yg sebelum nie.. banyak lagi yg 'berlubang' dalam diri aku.. aku xbaik tapi aku cuba jadi xjahat lagi.. insyaAllah.. (",)
AkU PeRcAyA YaNg IdOp NiE MaCaM KiTa PuKuL BoLa TeNiS Ke DiNdInG.. Ia AkAn MeLaNtUn BaLiK PaDa KiTa.. BiLa KiTa BuAt BaIk/JaHaT, BaLaSaN PuN AkAn SaMa.. DaN BiLa KiTa SeDaR Yg KiTa Da BuAt SaLaH, MiNtA MaAf & BeRtAuBaT La.. BiLa KiTa MaAfKaN OrAnG, iNsYaAllah KiTa JuGa AkAn DiMaAfKaN.. JaNgAn InGat CuMa OrAnG Je BuAt JaHat PaDa KiTa TaPi InGaT La SaLaH Yg KiTa Da BuAt KaT OrAnG LaIn.. MaRi La SaLiNg MeNgInGaTi..(",)

Tuesday, July 26, 2011

Aku suuukaaa hujan ^_^

sebenarnya aku nak tulis post nie semalam..
tapi disebabkan abang aku yg sibuk dengan game zombi vs plan apa ntah..
aku terpaksa tundakan dulu..
aku nie xsuka sangat gaduh dengan dia..
aku kan adik.. huhuhu

sebenarnya aku nak cerita pasal hujan n pelangi..
b4 tu aku nak cakap dulu yg post nie cuma nak cerita pendapat aku ja..
mungkin masing2 ada pendapat masing2..
terserah..

ok..
sume cakap pelangi tu cantik..
aku pon ada baca post kawan aku yg dalam melayunya brmaksud..
"untuk dapatkan pelangi kita perlu melalui hujan dulu"
4sure la kan.. da tu lumrahnya..

tapi..

bagi aku.. aku lebih sukakan hujan..
bukan aku kata aku xsuka pelangi tapi aku lebih suka hujan..
bagi aku pelangi tu cantik.. memang cantik..
kurang yg menafikan hakikat tu kan..
tapi bagi aku dia cuma cantik je..
that's it!

bagi aku hujan tu sangat istimewa..
dia sejuk..
[maaf sebab guna ganti nama dia tapi nak guna dia jugak untuk hujan]
dia membangkitkan peasaan tenang..
emosi pon mudah ditonjolkan dalam suasana hujan..
hujan seperti menyimpan banyak kenangan manusia..
ok2! stop jiwa2..

sebab yg lebih rasional dalam segmen 'why mimi love hujan' ialah.. hohoho

hujan tu rahmat..
hujan tu rezeki..
hujan tu tanda kasihnya Allah pada kita..

ingat lagi aku waktu aku form 3..
ustazah aku tengah mengajar time tu..
suddenly hujan turun lebat sangat..
ustazah berenti mengajar n ajak kitorang berdoa..
ustazah cakap time ujan adalah salah satu masa doa mudah dimakbulkan..
wallahu alam bishawab..

En.Mun tanya aku, "kalu banjir tu macam mana pulak"
aku taw, saja nak test pendapat aku la tuh..

ok.. bagi pendapat aku..
kita perlu tengok hikmah disebalik banjir tu..
Allah turunkan hujan sampai ada kalanya banjir tu untuk bagi pengajaran pada kita hamba Dia..
lagi pun, bila banjir kita kena tinggal kt pusat bantuan kan??
time tu sape yg rumah dia besar ke, kecik ke, batu ke, kayu ke..
tetap duduk bawah bumbung yg sama.. makan makanan bantuan yg sama..
time tu la kita belajar xpayah nk riak sangat dengan harta dunia nie..
Allah lebih berkuasa..

lagi 1..
kalu dikatakan yang hujan tu diibaratkan sebagai kesusahan n pelangi tu kesenangan..
aku tetap suka hujan tu!!
sebab manusia [yg lebih aku fokus pada aku], banyak belajar dari kesusahan..
kesusahan mendekatkan aku pada Allah..
aku ingat hampir sume kesusahan aku coz aku belajar darinya..
xbanyak yg aku belajar dari kesenangan aku..
melainkan bersyukur dengan nikmatNya..
kalu hujan = kesusahan..
so,
kesusahan= mendekatkan aku dengan Allah
n
hujan = mengingatkan aku untuk bersyukur dengan rahmatNya itu..
[apa punya fomula nie mimi.. adoyai..]

sebab nie la aku kata aku sssuuukkkaaaa hujan!!! ^o^
walau aku akui yang kadang2 aku juga melakukan kesalah coz mengeluh bila turunnya ujan..
sebab baju basah.. n xleh keluar g mana2 kan..
Astagfirullah hal azim.. -__-

aku pun bukan baik sangat.. kalu korang baca post2 aku n pikir..
'minah nie bajet baik je'
bagi aku korang salah..
aku akui aku xbaik tapi aku selalu doa yg dari hari ke sehari aku akan berumah jadi lebih baik dari yang semalam tu..
n aku doakan sume akan macam tu.. amin..
(",)


sEdEy La KaLu xDe KoMeN.. MeH La KoMeN.. LiKe LaGi AkU SuKa..(",)

0 comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.