AkU kAh???

My photo
aku seorang insan yg sedang cuba menjadi yg lebih baik dari yg sebelum nie.. banyak lagi yg 'berlubang' dalam diri aku.. aku xbaik tapi aku cuba jadi xjahat lagi.. insyaAllah.. (",)
AkU PeRcAyA YaNg IdOp NiE MaCaM KiTa PuKuL BoLa TeNiS Ke DiNdInG.. Ia AkAn MeLaNtUn BaLiK PaDa KiTa.. BiLa KiTa BuAt BaIk/JaHaT, BaLaSaN PuN AkAn SaMa.. DaN BiLa KiTa SeDaR Yg KiTa Da BuAt SaLaH, MiNtA MaAf & BeRtAuBaT La.. BiLa KiTa MaAfKaN OrAnG, iNsYaAllah KiTa JuGa AkAn DiMaAfKaN.. JaNgAn InGat CuMa OrAnG Je BuAt JaHat PaDa KiTa TaPi InGaT La SaLaH Yg KiTa Da BuAt KaT OrAnG LaIn.. MaRi La SaLiNg MeNgInGaTi..(",)

Tuesday, May 3, 2011

Ulasan Madah 1


"cinta itu meminta kita melepaskan apa yg kita suka"

penah dengar x dengan kata2 tu?? xpenah?? ok.. aku penah.. hehe.. aku saja nk mengulas pendapat aku pada kata2 tu..

Ya! Cinta itu meminta kita melepaskan apa yg kita suka.. TAPI.. bukan untuk apa yg dia suka.. itu bodoh namanya.. ikut je apa yg dia suka dengan menolak apa yg kita suka, itu bodoh.. kita melepaskan apa yg kita suka untuk apa yg hubungan itu perlu agar terus kukuh, ya, itu perlu.. aku pilih 1 contoh yg besar..
EGO = kita suka pertahankan ego.. dia pun camtu gak.. tapi hakikatnya, untuk sesebuah hubungan itu kekal, ego itu sangatlah xdiperlukan.. untuk itu, kita perlu buang ego kita dalam sesetengah perkara untuk hubungan itu terus utuh.. bukan sebab kita nak menangkan ego dia..

Bukan cuma cinta sesama manusia.. kenyataan terbentang, dalam menyintai Allah juga meminta kita melepaskan apa yg kita suka.. macam yg kita tau, buat dosa nie memang la seronok.. betul x?? kalau xseronok kita xakan buat sedangkan kita tau sume tu salah & dosa.. kita lagi tega untuk rasa hukuman Allah dari tak buat benda2 dosa tu.. sayangnya, kita xakan dapat cinta Allah kalau kita xlepaskan apa yg kita suka sngat tu..
kawan aku (Aishah Ashiyya) pernah post kt FB cakap :-

"Jika kamu berasa letih di dalam melakukan kebaikan, maka ketahuilah sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan itu akan terus kekal. Jika kamu berasa seronok melakukan dosa, maka ketahuilah sesungguhnya keseronokan itu akan hilang dan dosa akan terus kekal. "

sesungguhnya, kemanisan yang akan kita dapat lepas kita lepaskan apa yg kita suka untuk cinta adalah kemanisan yg akan kita rasa di hujungnya.. kemanisan tu akan wujud bila kita dengan ikhlas menelan kepahitan melepaskan apa yg kita suka.. ^_^

p/s: aku mengarang dari pendapat dan pandangan aku.. bagi yg menerima @ bersetuju, terima kasih.. bagi yg tidak, maap la.. nie blog aku.. hehehe

sEdEy La KaLu xDe KoMeN.. MeH La KoMeN.. LiKe LaGi AkU SuKa..(",)

0 comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.